Όταν ο Μάικλ Τζάκσον καθήλωσε όλο τον κόσμο

Michael Jackson Billie Jean

Μάικλ Τζάκσον, σαν ξένο σώμα

Αν και η καριέρα του ξεκίνησε όταν ήταν ακόμη ανήλικος, ο Μάικλ Τζάκσον καθιερώθηκε ως απόλυτος κυρίαρχος καλλιτέχνης όλων των εποχών το 1983, όταν τραγούδησε και χόρεψε πρώτη φορά το Billie Jean για ένα τηλεοπτικό σόου.

Κοιτάζω λοιπόν χρόνια μετά το βίντεο και φωτογραφίες από εκείνη τη βραδιά και αυθόρμητα μου έρχεται στο μυαλό η εικόνα ενός Ρομά και, προς Θεού, τον όρο «Ρομά» δεν τον αναφέρω καθόλου υποτιμητικά (διευκρίνιση απαραίτητη λόγω του ρατσισμού τον οποίο με τίποτα δε συμμερίζομαι). Αναφέρω τον όρο «Ρομά» θετικά, έχοντας στο μυαλό μου την πηγαία χαρά, την ελευθερία της ψυχής, τη φυσική έκφραση και το λουσάτο- και υπερβολικό-φανταχτερό για τους άλλους- ντύσιμο που κάνουν με χαρά και ανεμελιά. Και βέβαια το γέλιο τους, όταν χορεύουν στα πάρκα των πόλεων παίζοντας με το νερό από τις δημόσιες ποτίστρες κι όταν χορεύουν γενικώς. Χορός, χορός, χορός, γέλιο.

 Αν θέλετε να αναδημοσιεύσετε το κείμενο αυτό, παρακαλώ να βάλετε ενεργές λινκ που να οδηγεί στο MJacksonTruth, δηλαδή https://mjacksontruth.wordpress.com/ .

Οι Ρομά είναι σκουρόχρωμοι. Το ίδιο κι ο Μάικλ Τζάκσον. Κι έχουν το ίδιο αυθόρμητο διάπλατο χαμόγελο κι είναι περιθωριοποιημένοι, όπως κι εκείνος λόγω της φυλής του, ειδικά τα παλιότερα χρόνια*. Και αγαπούν το τραγούδι και το χορό τα οποία είναι σχεδόν μέρος της φύσης τους και τα εκτελούν με παιδικό πάθος ακολουθώντας απλώς το ένστικτό τους. Λοιπόν έτσι πιστεύω εκτέλεσε εκείνη τη βραδιά το Billie Jean, ακολουθώντας το ένστικτό του και πάνω απ’όλα γεμάτος χαρά. Δείτε το!

Γιατί όμως επιμένω στη σύγκριση με τους «Ρομά»; Γιατί η κοινωνία μας είναι κι ήταν ακόμη περισσότερο παλιότερα ρατσιστική και δεν επιτρέπει μια τόσο μεγάλη επιτυχία σε έναν Ρομά ή σε έναν μαύρο. Γι’αυτό. Γι’αυτό και, όταν στο σινεμά ή στην τηλεόραση βλέπουμε μαύρους σε ρόλο αστυνομικού και γενικά υπερασπιστή του καλού, δε συμβαίνει άλλο παρά μια προσπάθεια να σταματήσει (ή να κρυφτεί) η σύνδεσή τους με αρνητικές έννοιες. Και πάνω απ’όλα να κρυφτούν η προκατάληψη κι η ανωριμότητα της κοινωνίας μας. Η προκατάληψη εξάλλου φαίνεται ακόμη κι όταν η κοινωνία υποτίθεται αποδέχεται έναν ρομά ή έναν μαύρο στην καθημερινότητα: ένας πετυχημένος καλλιτέχνης τέτοιας προέλευσης δεν είναι ποτέ απλώς επιτυχημένος καλλιτέχνης αλλά ένας μαύρος ή ρομά καλλιτέχνης κι η παρουσίασή του ξεκινά πάντα συνοδευόμενη με το επίθετο μαύρος/ρομά κοκ. Ενώ, όταν πρόκειται για λευκό μη ρομά καλλιτέχνη, δε γίνεται καμία αναφορά, λες και ο λευκός είναι σώνει και καλά το πρότυπο του φυσιολογικού. Θέλω να πω ότι, αν ο καλλιτέχνης είναι ρομά ή μαύρος, αναφέρεται οπωσδήποτε η καταγωγή του, ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση όχι κι αυτό από μόνο του είναι ρατσιστικό :)

Γεγονός  είναι πως ο ίδιος ο Μάικλ Τζάκσον δεν αισθάνθηκε αυτό το ρατσισμό μέχρι να κάνει το Θρίλερ κι αυτό το είπε κι ο ίδιος (δείτε σχετικό βίντεο εδώ). Κι αυτό γιατί, όπως φαίνεται, συνέχισε ανενόχλητος την εξέλιξή του και τις επιτυχίες από τα παιδικά του χρόνια μέχρι και την ενηλικίωσή του. Ίσως έπαιξε ρόλο το ότι κινούνταν σε περιβάλλον μαύρων**’ δεν ξέρω, υπόθεση κάνω. Γεγονός πάντως είναι πως διατήρησε όλη του τη χαρά κι όταν έκανε ίσως την πιο συγκλονιστική καλλιτεχνική του εμφάνιση.

Η κοινωνία δεν μπόρεσε παρά να υποκλιθεί στον Μάικλ Τζάκσον γιατί απλούστατα ήταν πολύ ταλαντούχος και μαγικός. Όμως… υπάρχει ένα μεγάλο όμως. Κι αυτό είναι ότι ο Μάικλ Τζάκσον είχε και χαρακτήρα, κράτησε δηλαδή τις αρχές του και την απλότητά του και το τραγούδι δεν το είδε σαν επιτυχία αλλά σαν παιχνίδι και πηγή – δώρο χαράς. Δεν έγινε δηλαδή «μεγάλος», παρέμεινε χαρούμενος, πηγαίος σαν Ρομά. Δεν έγινε «μεγάλος» γιατί κινούνταν στο πνεύμα του Εξυπερί και του Μικρού Πρίγκιπά του, που απευθυνόταν στους μεγάλους μόνο όταν παιδιά και θεωρούσε τους «μεγάλους» επιφανειακούς. Έγινε πλούσιος αλλά δε συμμερίστηκε τις αξίες των πλουσίων και το ενδιαφέρον του ήταν πάντα στραμμένο στους φτωχούς τους οποίους και βοήθησε. Δεν έγινε σνομπ, δεν είχε σταριλίκια, δεν υπηρέτησε τους ισχυρούς μα αντίθετα πήγε ενάντια στα συμφέροντά τους. Κι αυτό ενόχλησε. Όπως βέβαια ενόχλησε και το ότι παρακινούσε να κάνουν το ίδιο και οι θαυμαστές του για τους οποίους έχει πει: «Οι θαυμαστές μου είναι ακτιβιστές  και θα αλλάξουμε τον κόσμο». Πώς λοιπόν ξεκίνησε η μαγική ανοδική του πορεία εκείνη τη φανταστική βραδιά;

Αν θέλετε να αναδημοσιεύσετε το κείμενο αυτό, παρακαλώ να βάλετε ενεργές λινκ που να οδηγεί στο MJacksonTruth, δηλαδή https://mjacksontruth.wordpress.com/ .

Ήταν η στιγμή που άλλαξε την ποπ μουσική για πάντα.

Διαβάζουμε στη βρετανική Express:

Ήταν η στιγμή που άλλαξε την ποπ μουσική για πάντα. Με τους προβολείς στραμμένους πάνω του, ο Μάικλ Τζάκσον εκσφενδόνισε στο πλάι το καπέλο του. το αριστερό του πόδι ξεπρόβαλλε τεντωμένο, τα ισχία του πάλλονταν, εκείνος ρίχτηκε στη μεγαλειώδη του επιτυχία Billie Jean.

Το λαμπερό κοινό στο σώου για τον εορτασμό των 25 χρόνων της Μοτάουν στην πόλη Πασαντίνα της Καλιφόρνια βρυχήθηκε καθώς ο τραγουδιστής, ντυμένος με ένα μαύρο σακάκι με παγιέτες, ασημένιο πουκάμισο με παγιέτες και δερμάτινα μαύρα παπούτσια, εξέπεμπε έντονη σεξουαλικότητα. Το αριστερό του χέρι γυάλιζε σε ένα γάντι κεντημένο με 1.200 τεχνητά διαμάντια και παρουσίαζε εκπληκτική ομορφιά με τη χειρουργικά λεπτυσμένη μύτη του και τα στυλιζαρισμένα μαλλιά του.

Και μετά συνέβη. Ο Τζάκσον τράβηξε πάνω το παντελόνι του, γύρισε πλάγια και άρχισε να γλιστρά προς τα πίσω στο μήκος της σκηνής, σα να τον τραβούσε μια αόρατη δύναμη. Το κοινό, μαγεμένο, σηκώθηκε όρθιο.

Το moonwalk είχε αποκαλυφθεί και ένας τραγουδιστής έγινε ένας σουπερνόβα της διασκέδασης σε ένα εκθαμβωτικό τηλεοπτικό σώου  που παρακολούθησαν 47.000.000 Αμερικάνοι και δισεκατομμύρια περισσότεροι σε όλο τον κόσμο.

«Ο Μάικλ δεν ήξερε τι θα κάνει στο Billie Jean»,

θυμάται ο αδελφός του Ζερμαίν Τζάκσον.

«Ό,τι τον είδατε να κάνει το επινόησε επί τόπου. Ήμουν στα παρασκήνια με τον Σμόκυ Ρόμπινσον και οι Temptations, οι Four Tops και η Gladys Knight παρακολουθούσαν γεμάτοι δέος»

και προσθέτει

«Εκείνα τα λεπτά ήταν η πιο κρίσιμη στιγμή της καριέρας του», λέει η πρώην μάνατζερ της Motown Record, Σουζάν Ντε Πας. «Εκείνη τη βραδιά βρήκε απήχηση σε ένα τελείως διαφορετικό κοινό»

Όταν όλος ο κόσμος υποκλίθηκε στον Μάικλ Τζάκσον

 Τον φαντάζομαι εκείνη τη βραδιά να είναι γεμάτος χαρά και σα να μας υποδέχεται με ένα ζεστό χαμόγελο όπως ένα παιδί που μας φωνάζει να παίξουμε στο πάτωμα μαζί του με τα παιχνίδια του. Φόρεσε τα καλά του, έβαλε ένα γάντι και μια ζακέτα με παγιέτες για να είναι λαμπερός κι εμπνεύστηκε μια νέα χορογραφία για να εμπλουτίσει το τραγούδι του, χαμογέλασε και εμφανίστηκε στην ουσία για πρώτη φορά ως ο πιο επιτυχημένος καλλιτέχνης όλων των εποχών- και δεν το’ξερε. Υποδέχτηκε το κοινό εκείνη τη βραδιά με μια χαρά γεμάτη απλότητα, έτσι τον φαντάζομαι πια. Δεν είχε δηλαδή το σταριλίκι των υπεροπτών «ελάτε να με θαυμάσετε» αλλά είχε το «κοιτάξτε τι μπορώ να κάνω και σίγουρα μπορείτε να το κάνετε κι εσείς, ελάτε να χορέψουμε». Ας δούμε περισσότερα για’κείνη τη βραδιά στο juliensauctions που τα περιγράφει όλα πολύ σύντομα και ταυτόχρονα ουσιαστικά:

Η εκπομπή «Μοτάουν 25: Εχθές, Σήμερα, Για πάντα» ήταν ένα τηλεοπτικό αφιέρωμα που μαγνητοσκοπήθηκε με ζωντανό κοινό στην Πασαντίνα της Καλιφόρνια στις 25 Μαρτίου 1983 και προβλήθηκε από το NBC στις 16 Μαΐου 1983. Σ’αυτό το αναδρομικό σόου συμμετείχαν οι Commodores, Stevie Wonder, Marvin Gaye, The Temptations, The Four Tops, η Diana Ross μαζί με τις The Supremes σε μια απόπειρα επανένωσης, ο Smokey Robinson and The Miracles και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες. Επιπρόσθετα το σώου αυτό περιελάμβανε μια επανένωση της αυθεντικής 5άδας των αδελφών Τζάκσον που μετονομάστηκαν σε the Jackson 5, όσο είχαν συμβόλαιο ηχογραφήσεων με τη Μοτάουν. Ο Μάικλ θυμήθηκε πώς έγινε αυτή η επανένωση στην αυτοβιογραφία του Moonwalk (1988):

Πρέπει να παραδεχτώ ότι έπρεπε να μου μιλήσουν πολύ ώστε να πειστώ να το κάνω. Χαίρομαι που το έκανα γιατί το σώου τελικά μου χάρισε μερικές από τις πιο ευτυχισμένες και περήφανες στιγμές της ζωής μου. Μου ζήτησαν να συμμετέχω ως μέλος των the Jacksons και μετά να κάνω μόνος μου ένα χορευτικό νούμερο. Αλλά κανείς μας δεν ήταν μέλος της Μοτάουν πια. Σκέφτηκα πόσα είχε κάνει ο Μπέρυ Γκόρντι για’μένα και το συγκρότημα αλλά είπα στους μάνατζέρ μου και στη Μοτάουν ότι δεν ήθελα να βγω στην τηλεόραση. Όλη μου η στάση απέναντι στην τηλεόραση ήταν αρνητική γενικά.  Τελικά ο Μπέρυ ήρθε σ’εμένα να το συζητήσουμε σε βάθος. Είπα «εντάξει αλλά, αν το κάνω, θέλω να πω το Billie Jean.» Θα ήταν το μόνο τραγούδι σε όλο του σώου, που δεν ανήκε στη Μοτάουν. Μου είπε ότι έτσι κι αλλιώς αυτό ήθελε από’μένα να κάνω. Κι έτσι συμφωνήσαμε να κάνουμε ένα ποτ πουρί των Τζάκσον… ήμασταν ενθουσιασμένοι»

Ο Τζάκσον συνεχίζει περιγράφοντας πώς μάζεψε τα αδέλφια του κι άρχισαν να κάνουν πρόβες στο ποτ πουρί τους: «Πραγματικά δούλεψα μαζί τους κι ένιωσα όμορφα, σχεδόν όπως την εποχή που δουλεύαμε μαζί ως the Jackson 5. Τους χορογράφησα και τους έκανα την επιμέλεια των προβών για τα ρούχα στο σπίτι μας στο Εντσίνο». Η προσοχή του Μάικλ ήταν επικεντρωμένη στην ομαδική εμφάνιση των the Jacksons και, κατά τη διάρκεια των προβών στην αίθουσα στο Πασαντίνας, όταν ήρθε η ώρα να κάνει πρόβα για τη δική του εμφάνιση με το Billie Jean, παραδέχτηκε: «Απλά προχώρησα γιατί δεν είχα σχεδιάσει τίποτα. Δεν είχα χρόνο γιατί ήμουν τόσο απασχολημένος με τις πρόβες του γκρουπ».

Επειδή δεν ήξερε ακριβώς τι θα έκανε με την ατομική του εμφάνιση, μας λέει πως η γκαρνταρόμπα του ήρθε την τελευταία στιγμή λίγο πριν το σώου. Κάλεσε το γραφείο του μάνατζέρ του μετά την πρόβα με ρούχα (δηλαδή ρούχα σκηνής) και είπε: «Παρακαλώ παραγγείλετε μου ένα καπέλο κατάσκοπου, σα φεντόρα- κάτι που θα φορούσε ένας μυστικός πράκτορας». Κι εξήγησε ότι είχε βρει τη μαύρη ζακέτα κατά τη διάρκεια των προβών του Θρίλερ και είπε «Μια μέρα θα φορέσω αυτό πάνω στη σκηνή. Ήταν τόσο άψογο και τόσο ‘’σώου μπίζνες’’ που το φόρεσα τη βραδιά του Μοτάουν 25»

Το τελευταίο στοιχείο που επινόησε για την εμφάνισή του στη σκηνή εκείνη τη βραδιά ήταν το γάντι.  Σχολίασε στην αυτοβιογραφία του:

«Φορούσα ένα γάντι χρόνια πριν το Θρίλερ. Το φορούσα σε κάτι παλιές τουρνέ στη δεκαετία του 70, καθώς και στην τουρνέ Off the Wall tour και στο εξώφυλλο του τελευταίου μου άλμπουμ. Το φορούσα καιρό αλλά δεν τράβηξε πολλή προσοχή και το’κανε ξαφνικά με το που έγινε επιτυχία το Θρίλερ»

Ο Τζάκσον φορούσε σχεδόν μια δεκαετία το γάντι κεντημένο με κρύσταλλα . Τα γάντια εκείνη την εποχή τα έφτιαχνε ο ενδυματολόγος Μπιλ Γουίτεν (που έκανε επίσης και τα κοστούμια των Commodores) και ήταν καλυμμένα στο χέρι  με κρυστάλλους Σβαρόφσκι, διαδικασία που απαιτεί πολύ χρόνο.

Το πιο πιθανό είναι ότι, επειδή η χορογραφία για το Μπίλι Τζιν του ήρθε τελευταία στιγμή, ο Τζάκσον αποφάσισε να φορέσει το γάντι την τελευταία στιγμή:

 «τη νύχτα πριν τη μαγνητοσκόπηση ακόμη δεν ήξερα τι θα έκανα με τη σόλο εμφάνισή μου. Κι έτσι πήγα στην κουζίνα και έπαιξα το Billie Jean …στάθηκα εκεί και άφησα το τραγούδι να μου πει τι θα κάνω. Σχεδόν άφησα το χορό να δημιουργηθεί μόνος του»

 Το αποτέλεσμα εκείνης της βραδινής έκρηξης έμπνευσης περιείχε μια σειρά κινήσεων που έπρεπε να εκτελεστούν με το δεξί χέρι του Τζάκσον και περιελάμβαναν και το τίναγμα του καπέλου, καθώς και την κίνηση του χεριού να βγάζει μια χτένα από την τσέπη του παντελονιού του και να χτενίζει τα μαλλιά του. Ίσως αυτές οι κινήσεις που έκανε με το δεξί του χέρι να ήταν η αιτία που αποφάσισε να φορέσει αχαρακτήριστα το γάντι στο αριστερό του χέρι κατά την εμφάνισή του στη σκηνή. Αυτό το γάντι  είναι φανερό ότι φτιάχτηκε βιαστικά, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα γάντια που φτιάχνονταν εκείνη την περίοδο και αιτία θεωρείται το ότι πήρε την απόφαση την τελευταία στιγμή.

25/3/1983: η βραδιά που ο Μάικλ Τζάκσον τραγούδησε πρώτη φορά το Billie Jean, καθήλωσε το κοινό και στέφθηκε ο πιο πετυχημένος καλλιτέχνης όλων των εποχών

Μικρές σημαντικές λεπτομέρειες για τη βραδιά του Billie Jean

  •  Εκείνη τη βραδιά ο Μάικλ Τζάκσον έκανε για πρώτη φορά τη χορευτική κίνηση με την οποία είναι συνδεδεμένος περισσότερο από κάθε άλλον, το Moonwalk (περπάτημα στο φεγγάρι),
  • Ενώ όλος ο κόσμος σηκώθηκε όρθιος από ενθουσιασμό, ο Μάικλ Τζάκσον δεν ήταν ικανοποιημένος γιατί δε στάθηκε όσο ήθελε στις μύτες των ποδιών του σε κάποια χορευτική φιγούρα με στροφή,
  • Μια μέρα μετά από αυτή την εμφάνιση, ο Φρεντ Αστέρ τηλεφώνησε στον Μάικλ Τζάκσον για να τον συγχαρεί και να τον κολακέψει λέγοντάς του πχ ότι έχει εκπληκτική διαβολική κίνηση ή ότι εκείνη τη βραδιά όλους τους καθήλωσε,
    • Μετά από αυτή την εμφάνιση, το «Θρίλερ» άρχισε να πουλάει μισό εκατομμύριο αντίτυπα την εβδομάδα κι αυτό μόνο σε εθνικό επίπεδο,
    • Ο Τζιν Κέλλυ επίσης συνεχάρη τον Μάικλ Τζάκσον γι’αυτή του την εμφάνιση και μάλιστα τον επισκέφτηκε σπίτι του,
    • Μολονότι ο Μάικλ Τζάκσον είχε ξεκινήσει τη σόλο καριέρα του πολλά χρόνια πριν, ωστόσο εκείνη η βραδιά σχεδόν σηματοδότησε το επίσημο ξεκίνημά της ή, αν προτιμάτε, τον οριστικό χωρισμό από τ’αδέλφια του. Χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μάικλ Τζάκσον ότι τότε πρώτη φορά στα παρασκήνια μετά την εμφάνισή τους εκείνος τους κοίταξε σκεφτόμενος ότι τους έδειξε τι έκανε, όταν ήταν μόνος του. Κι εκείνοι για πρώτη φορά τον αγκάλιασαν και τον φίλησαν αμέσως μετά το τέλος της παράστασης’ δεν το είχαν ξανακάνει σε προηγούμενες εμφανίσεις τους. Αυτή η κίνηση ήταν κάτι σαν αναγνώριση του γιατί ο Μάικλ έπρεπε να συνεχίσει μόνος, σα να υποκλίθηκαν στο ταλέντο του,
    • Η εκπομπή μαγνητοσκοπήθηκε 25 Μαρτίου 1983 και προβλήθηκε σχεδόν 2 μήνες αργότερα. Η επιτυχία της εμφάνισης του Μάικλ Τζάκσον επηρέασε και την τηλεθέαση. Την εκπομπή την παρακολούθησαν πάνω από 74.000.000 τηλεθεατές εκείνη τη βραδιά.

Η σημασία του Billie Jean

 Διαβάζουμε στον Guardian το 2007

Billie Jean’s greatest importance is that it launched the Michael Jackson era, a period in which the entire population of the planet made a group decision to follow the career of one star and one star only. This was an era in which a fabulously gifted performer like Prince was forced into a distant second-fiddle role, because even though Prince could dance, he couldn’t dance like Michael Jackson. Jackson’s all-encompassing appeal was something that had never happened before in the history of pop music: Frank Sinatra, Elvis Presley and the Beatles were preposterously famous in their time, but their appeal was still basically limited to white people. Michael Jackson, during his Thriller LP era, had everybody talking about him.

Το πιο σημαντικό στοιχείο με το Billie Jean είναι ότι εγκαινίασε την «Εποχή Μάικλ Τζάκσον», μια περίοδο κατά την οποία όλος ο πληθυσμός του πλανήτη πήρε μια συλλογική απόφαση να ακολουθήσει την καριέρα του ενός και μοναδικού σταρ. Αυτή ήταν μια εποχή στην οποία ένας εκπληκτικά χαρισματικός καλλιτέχνης, όπως ο Πρινς, σπρώχτηκε στο ρόλο του μακρινού δεύτερου βιολιού γιατί, αν και ο Πρινς μπορούσε να χορέψει, ωστόσο δεν μπορούσε να χορέψει όπως ο Μάικλ Τζάκσον. Η πολύπλευρη απήχηση του Τζάκσον ήταν κάτι που δεν ξανασυνέβη ποτέ στην ιστορία της ποπ μουσικής: ο Φρανκ Σινάτρα, οΈλβις Πρίσλει και οι Μπιτλς ήταν εξωφρενικά διάσημοι στον καιρό τους αλλά η απήχησή τους ουσιαστικά ήταν περιορισμένη στους λευκούς. Όταν βγήκε το άλμπουμ Θρίλερ, ο Μάικλ Τζάκσον έκανε τους πάντες να μιλούν***.

*ο Μάικλ Τζάκσον είναι ο πρώτος μαύρος καλλιτέχνης που εμφανίστηκε στο MTV, σπάζοντας ένα μεγάλο ταμπού κι ανοίγοντας το δρόμο για τους επόμενους.

**ως «περιβάλλον μαύρων» εννοώ δισκογραφική εταιρεία και έντυπο τύπο μαύρων

*** και θα προσθέσω πως στην ουσία άνοιξε το δρόμο και για τους υπόλοιπους μαύρους καλλιτέχνες, γιατί, όπως όσοι αναφέρει το άρθρο είχαν απήχηση μόνο στους λευκούς, το ίδιο ίσχυε και για τους μαύρους καλλιτέχνες οι οποίοι είχαν απήχηση στους μαύρους μέχρι να κάνει ο Τζάκσον την εμφάνισή του. Κι όπως ο Τζάκσον είχε μικτό κοινό, έτσι κι οι υπόλοιποι μαύροι καλλιτέχνες που ακολούθησαν.

Αν θέλετε να αναδημοσιεύσετε το κείμενο αυτό, παρακαλώ να βάλετε ενεργές λινκ που να οδηγεί στο MJacksonTruth, δηλαδή https://mjacksontruth.wordpress.com/ .

Ελάτε και στο Facebook: https://www.facebook.com/MichaelJacksonTruth.

Δείτε περισσότερες φωτογραφίες από εκείνη τη βραδιά στο άλμπουμ «Michael Jackson, 1983:  Motown 25: Yesterday, Today, Forever» πατώντας εδώ

Διαβάστε επίσης:

Μάικλ Τζάκσον, η αναγνώριση από τους άλλους καλλιτέχνες

Ο βρώμικος πόλεμος των μμε στον Μάικλ Τζάκσον

Πηγές
http://www.fanpop.com/clubs/michael-jackson-style/quiz/show/636098/saw-mj-perform-billie-jean-during-televised-motown-25-special-black-sequinced-jacket-mj-wearing-belonged-mother-katherine
http://www.billboard.com/artist/310778/michael-jackson/biography
http://www.juliensauctions.com/auctions/2009/music-icons/michael-jackson-01.html
http://www.reflectionsonthedance.com/Michael-s-Dance-Accomplishments.html
http://www.mj-777.com/?p=7795
http://www.theguardian.com/music/2007/jul/12/popandrock
http://www.express.co.uk/expressyourself/110917/Genius-of-pop-s-Peter-Pan
This entry was posted in Τέχνη, αμερικάνικη τέχνη and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 απαντήσεις στο Όταν ο Μάικλ Τζάκσον καθήλωσε όλο τον κόσμο

  1. Παράθεμα: Ο Μάικλ Τζάκσον στην ελληνική τηλεόραση… όταν κακοποιείται… γιατί, κυρία Πάνια; | The truth about Michael Jackson

  2. Παράθεμα: Αρκετά! Ο Μάικλ Τζάκσον στην ελληνική τηλεόραση… όταν κακοποιείται… Γιατί, κυρία Πάνια; | The truth about Michael Jackson

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s