Η ελληνική και παγκόσμια κρίση διαχρονικά μέσα από τα μάτια του Μάικλ Τζάκσον – το δώρο του, επίκαιρο όσο ποτέ…

Michael Jackson But the heart said no MJacksonTruth

To MJacksonTruth στο Facebook :
https://www.facebook.com/MichaelJacksonTruth

Λίγα λόγια για το ευρύ κοινό

Το κείμενο που ακολουθεί ανήκει στο τζακσονικό project MJacksonTruth που όμως αυτή τη φορά ξεφεύγει από το στενό του πλαίσιο υπεράσπισης του Μάικλ Τζάκσον και χρησιμοποιεί τον καλλιτέχνη και συγκεκριμένα ένα ποίημά του προκειμένου να μιλήσει για προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, όπως το οικολογικό ή η πρόσφατη οικονομική κρίση. Μην παρασυρθείτε από τα ονόματα’ αν σας απασχολούν αυτά τα ζητήματα, θα δείτε, ένα ποίημα ίσως σας δώσει τη λύση και ίσως σας εμπνεύσει.

Εισαγωγή

Καθόμουν και κοιτούσα τα βίντεο του project MJacksonTruth και ξαναείδα μετά από καιρό ένα από τα πρώτα βίντεο με ποιήματα και 13ο από τη σειρά ποιημάτων που ξεκίνησα το 2011, το «Η καρδιά είπε όχι».

Με κορυφαίο σε απήχηση το τελείως άτεχνο από μεριάς μου Το Μαγικό παιδί με 9700+ προβολές, το βίντεο του Η καρδιά είπε όχι, ειδικά στην αγγλική εκδοχή του, είχε πολύ μεγάλη απήχηση. Για να καταλάβετε, το βίντεο δέχτηκε 48 thumbs up (θετικές ψήφους), μολονότι έχει το 1/3 των προβολών του Μαγικού Παιδιού που δέχτηκε 37 θετικές ψήφους. Απ’αυτό συμπέρανα ότι ναι μεν είχε λιγότερες προβολές αλλά άγγιξε πιο πολύ τις καρδιές των ανθρώπων. Αναρωτήθηκα γιατί και κάθισα να το ξαναδώ.

Πρέπει να σας ομολογήσω πως δάκρυσα. Ξαναείδα τους στίχους του Μάικλ Τζάκσον, που είχα να διαβάσω καιρό, και κυριολεκτικά δάκρυσα γιατί οι αλήθειες που εκφράζει αυτό το ποίημα είναι πολύ τρανταχτές.

Ο Μάικλ Τζάκσον ως ποιητής

Καταρχήν υπάρχουν 2 σημεία που πρέπει να προσέξουμε. Το ένα είναι η αμεσότητα που χαρακτήριζε πάντα τον Τζάκσον. Σε ό,τι κι αν έκανε, είτε έγραφε στίχους είτε μιλούσε, πάντα αυτό που τον διέκρινε ήταν η αμεσότητα, η απλότητα. Μολονότι στο χορό αλλά και στις συνθέσεις ήταν γιρλαντικός, αν μπορώ να το πω έτσι, στη λεκτική του έκφραση (ποίηση, στιχουργική, συγγραφή) ήταν λιτός και με 2 λέξεις που περιέγραφαν ακριβώς το θέμα του περνούσε το μήνυμα που ήθελε. Δε χανόταν σε εντυπωσιασμούς και συμβολισμούς. Εστίαζε στην ουσία. Κι έτσι κατάφερνε και περνούσε άμεσα το μήνυμά του και μπορούσε να αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές των ανθρώπων.

Το δεύτερο είναι η θεματική του. 3 θέματα τον άγγιζαν πολύ και γι’αυτά μιλούσε πιο πολύ στον κόσμο, είτε μέσω των στίχων του είτε μέσω των δημόσιων λόγων του: η φτώχεια, οι πόλεμοι, το περιβάλλον.

Μάικλ Τζάκσον ποίημα Η καρδιά είπε όχι

Συνδυάστε αυτά τα 2 στοιχεία και θα καταλάβετε γιατί με άγγιξε αυτό το ποίημα. Σε λίγες γραμμές τα λέει όλα τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας. Το ποίημα βέβαια γίνεται πιο έντονο λόγω της επανάληψης του στίχου «Η καρδιά είπε όχι» αλλά δείτε το, δεν τα λέει όλα και ταυτόχρονα πολύ απλά και κατανοητά για τον καθένα; Και, προσέξτε, αυτό το «Η καρδιά είπε όχι» πόσο λιτό μα ταυτόχρονα πόσο εύγλωττο είναι. Με αυτή την πρόταση ο Τζάκσον περιγράφει με το δικό του τρόπο την αλλοτρίωση του σύγχρονου ανθρώπου. Κάνουμε μια ζωή με την οποία δε συμφωνούμε αλλά κάνουμε τα πάντα, θυσιάζοντας τον εαυτό μας, τις αληθινές αξίες και τον ίδιο τον πλανήτη για να υπηρετήσουμε έναν παράλογο σκοπό. Υπηρετούμε το Σύστημα για το λάθος λόγο/σκοπό και μέσα μας η καρδιά λέει όχι.

Ανάλυση

Η φτώχεια

Το ποίημα ξεκινά με τους στίχους «Είδαν τους φτωχούς που ζουν σε παραπήγματα από χαρτόνι» και, για δείτε, τι σύμπτωση! Δείτε αυτές τις μέρες που ζούμε το «μεγαλείο» των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων τους οποίους οι φτωχοί βλέπουν από μακριά και τους κρύβουν με το τείχος της ντροπής.

Έπειτα κοιτάξτε αυτή την εικόνα από την Κένυα του 2015. Νομίζατε δεν υπάρχουν πια τενεκεδένια σπίτια ή από χαρτόνι; Οι στίχοι είναι σα να περιγράφουν αυτές τις εικόνες κι αυτό πάνω από 2 δεκαετίες πριν.

Kenya 2015

Λίγους στίχους πιο κάτω διαβάζουμε

 «Τι περιμένετε;» ρώτησαν ανυπόμονα.

«Είστε πολύ φτωχοί για να ζείτε όπως εμείς,

μέχρι να μπορέσετε να κάνετε κάτι καλύτερο

για τον εαυτό σας, θα έπρεπε να είσαστε ευγνώμονες, έτσι δεν είναι;»

 Σας θυμίζει κάτι; Εμένα μου θυμίζει κάποια κυρία που τώρα στις μέρες της κρίσης, αφού μας «καθησύχασε» με τα κοινωνικά επιδόματα (όχι μισθούς, επιδόματα…), θεώρησε καλό, ως άλλη Αντουανέτα, να έχουμε υπόψη μας τα γεμιστά (δείτε στο λεπτό 2:05)

Μου θύμισε και τον κ. Σόιμπλε που μας είπε ότι ζούμε πάνω από τις δυνατότητές μας, τη στιγμή που, όπως έχει δείξει, μεταξύ άλλων, το Πόρισμα της Επιτροπής για το Χρέος, 1. η Ελλάδα μπήκε με πλαστά στοιχεία σε καθεστώς δανεισμού, 2. αυτός ο δανεισμός είναι παράνομος, 3. από το δανεισμό επωφελούνται ευρωπαϊκές τράπεζες και κυρίως η Γερμανία. Μάλιστα, όπως αποδείχτηκε, οι φορείς οι οποίοι προετοίμασαν τον κόσμο ψυχολογικά για όλο αυτό που ζούμε και προέβαλαν το «θεάρεστο» έργο του κ. Σόιμπλε και των συνεργατών του 6 και πλέον χρόνια τώρα είναι εκείνοι που «ζουν πάνω από τις δυνατότητές τους».

Schaeuble on Greeks shame

Δείτε εδώ το γράφημα του Jo di να δούμε ποιος ζούσε πάνω από τις δυνατότητές του και σίγουρα όχι ο ελληνικός λαός…

DANEIA-ZHMIES-ANERGIA-MME

Και βέβαια-συνεχίζω επειδή δε θα ήθελα το άρθρο να εστιαστεί αποκλειστικά στην ελληνική κρίση – όσα αναφέρω για την Ελλάδα ισχύουν σαφώς κι αλλού. Ή μάλλον ίσχυαν και χρόνια πριν. Θα έχετε ακούσει φαντάζομαι κάτι για μισθούς Βουλγαρίας χρόνια πριν (περίπου 300€) ή Κίνας κλπ. Η αναφορά στην ελληνική κρίση γίνεται αφενός γιατί μας βοηθά στην κατανόηση ως κάτι οικείου κι αφετέρου γιατί υπάρχει συγγένεια’ συγγένεια την οποία δεν είχα δει, όταν έφτιαξα το βίντεο. Το θέμα μας όμως είναι το ποίημα και θα συνεχίσουμε με αυτό και όπου υπάρχουν σημεία σύγκλισης θα τα δούμε.

Καταστροφή περιβάλλοντος

 Στη 2η στροφή συνεχίζει με τους στίχους

 Χρειαζόταν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια στην πόλη

κι έτσι βρήκαν ένα ρέμα βουνού για να φράξουν.

Καθώς τα νερά υψώνονταν, νεκρά κουνέλια

κι ελάφια επέπλεαν πάνω τους.

Εδώ πια περνάμε στο οικολογικό τμήμα του ποιήματος και πραγματικά νομίζω πως οι στίχοι είναι τόσο άμεσοι και γνωστοί σε όλους που δε χρειάζεται να τους αναλύσουμε. Θα τους συνδέσω μόνο με την ελληνική κρίση λέγοντας πως στη χώρα μας ποτέ δεν είχαμε τη μεγάλη οικολογική μόλυνση που μαθαίνουμε για άλλα μέρη. Κοιτάξτε λοιπόν σύμπτωση.

Η χώρα μας μπήκε σε καθεστώς επιτήρησης και ο θησαυρός της πουλιέται και γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από ξένους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Χαλκιδική όπου, σύμφωνα με το πόρισμα της Γεωπονικής Σχολής Α.Π.Θ.

Το προτεινόµενο έργο στις Σκουριές αποτελεί βίαιη επέµβαση στο περιβάλλον, σε µοναδική φυσική περιοχή αρχέγονου δάσους, που θα αλλάξει το τοπίο µε τρόπο ουσιαστικά ανεπανόρθωτο […] Η οξεία τοξίκωση από το χαλκό στον άνθρωπο συνήθως προκύπτει από την επιμόλυνση του πόσιμου νερού και των τροφίμων που προέρχονται από ρυπασμένες πρώτες ύλες για παραγωγή τροφίμων. Τα κλινικά συμπτώματα της χρόνιας τοξίκωσης από χαλκό γίνονται εμφανή όταν εξαντλείται η ικανότητα του οργανισμού για προστατευτική δέσμευση του χαλκού στο ήπαρ. Τα κλινικά αυτά συμπτώματα περιλαμβάνουν ηπατίτιδα, ηπατική κίρρωση και ίκτερο

(σημ. το κομμάτι που παρατίθεται είναι ένα πολύ μικρό κομμάτι του πορίσματος. Δείτε όλο το πόρισμα εδώ)

Με το παράδειγμα στις Σκουριές Χαλκιδικής βλέπουμε πλέον ως άμεσοι ενδιαφερόμενοι τι σημαίνει στην πράξη «επιπτώσεις του καπιταλισμού και στο περιβάλλον». Η χώρα μας δέθηκε χειροπόδαρα, οι δανειστές επιβάλλουν μέτρα και τις περίφημες «αξιοποιήσεις», όπως του μεταλλείου, με λίγα λόγια το περιβάλλον και η υγεία μας θυσιάζονται χάριν του χρήματος.

Πόλεμος – τρομοκρατία

Το ποίημα συνεχίζει με ένα πάντα επίκαιρο θέμα, τον πόλεμο. Και λέει μια μεγάλη αλήθεια

Είδαν την καταπίεση και την τρομοκρατία

σε μια μακρινή γη

και την πολέμησαν.

Βόμβες μετέτρεψαν τη χώρα σε ερείπια.

Οι στίχοι δε μιλούν για τη δεινότητα του πολέμου αλλά  για τα αίτια. Με πολύ απλά λόγια μας λέει πως οι ισχυροί απαντούν στη βία με βία. Και μάλιστα «σε μια μακρινή γη». Μας θυμίζει αυτό μήπως τις Η.Π.Α.; Μήπως μας θυμίζει κάπως και τη Συρία που δέχτηκε επίθεση από τον ISIS; Ποιος είπαμε τον δημιούργησε; Δείτε στις πηγές σχετικό βίντεο

Isis created by usa

Και τι κάνει η πολιτισμένη Ευρώπη με πρωτεργάτη την αρχηγό-Γερμανία; Θα έλεγα ενοχλείται από το παρείσακτο βάρος των προσφύγων…

Δε φτάνει που οι πόλεμοι δημιουργούνται γιατί κάποιοι είτε θέλουν να έχουν πελάτες για τα εργοστάσια όπλων τους ή έχουν επεκτατικές βλέψεις, επιπλέον τους χαλούν τον αέρα οι πρόσφυγες-θύματά τους. Δεν μπορώ να το σχολιάσω παραπάνω. Απλά δείτε την παγωμένη εικόνα από το άρθρο (λινκ του άρθρου επίσης στις πηγές)

 Germany on refugees 2016

Επίλογος ποιήματος – τελευταία στροφή

Η τελευταία στροφή είναι στην ουσία ο επίλογος του ποιήματος. Προσέξτε τον τελευταίο στίχο

 

«Είχαμε μια καλή ζωή», είπαν, «και κάναμε το σωστό.»

Τα παιδιά τους κοίταξαν προς τα κάτω και ρώτησαν

γιατί η φτώχεια, η ρύπανση και ο πόλεμος ήταν ακόμα άλυτα.

«Θα μάθετε σύντομα», απάντησαν. «Οι άνθρωποι είναι αδύναμοι και εγωιστές.

Παρά τις καλύτερες προσπάθειές μας,

τα προβλήματα αυτά δεν θα τελειώσουν ποτέ πραγματικά. «

Το κεφάλι είπε ναι, αλλά

τα παιδιά κοίταξαν στις καρδιές τους και ψιθύρισαν: «Οχι!«

Χωρίς να δίνει ταυτότητα στα πρόσωπά του – κι αυτό γιατί τα πρόσωπα ως χαρακτήρες και φορείς βιωμάτων παντού είναι ίδια – ο Τζάκσον περιγράφει το μέσο άνθρωπο που λέει «Είχαμε μια καλή ζωή», είπαν, «και κάναμε το σωστό.» Είναι ο αλλοτριωμένος και άβουλος- ανήμπορος άνθρωπος που, όπως είπαμε στην αρχή,  έχοντας αποδεχτεί το λάθος ως καθήκον του, κάνει κάτι που είναι λάθος, δεν τολμά να χτυπήσει το κακό στη ρίζα του και αυτοπαρηγορείται με τη σκέψη ότι δεν έκανε κάτι κακό. Οι απλοί άνθρωποι, οι εργαζόμενοι, οι «νοικοκυραίοι», δεν κατασκευάζουν όπλα, δεν προκαλούν πολέμους, δεν καταστρέφουν τη φύση με τα χέρια τους κι έτσι μπορούν να πουν «κάναμε το σωστό». Όπου το σωστό ήταν να εργαστούν, να φέρουν στον κόσμο παιδιά μα στη συνέχεια, με την ανοχή τους, διαιωνίζοντας το πρόβλημα.

Και προσέξτε τον τελευταίο στίχο:

τα παιδιά κοίταξαν στις καρδιές τους και ψιθύρισαν: «Όχι».

Ο Τζάκσον που είχε εμμονή με τα παιδιά για την αγνή ψυχή τους κλείνει το ποίημά του μ’αυτό το στίχο μάλλον σκόπιμα ώστε να μας εκπλήξει με το πιο σημαντικό μήνυμά του, το μήνυμα των παιδιών. Έμμεσα μας λέει πως τα παιδιά με την άδολη ψυχή τους μας δείχνουν το σωστό δρόμο. Αυτό συνδυάζεται με τη δική του εμμονή όχι μόνο να περιβάλλεται από παιδιά αλλά και να φέρεται κι αυτός, όπως έλεγε, σαν παιδί. Είναι αυτό που είχε πει κι ο Πάουλο Κοέλιο:

Ένα παιδί μπορεί να διδάξει έναν ενήλικα 3 πράγματα: να είναι ευτυχισμένος χωρίς λόγο, να είναι περίεργος, να πολεμά ακούραστα για κάτι.

Paulo Coelho on children

Ο Τζάκσον αγαπούσε τα παιδιά γι’αυτούς ακριβώς τους λόγους και πίστευε πως ο κόσμος θα αλλάξει, αν όλοι γίνουμε ξανά παιδιά, αν όλοι βλέπουμε με τα δικά τους μάτια. Γιατί τότε κι η δική μας καρδιά θα πει όχι σε αυτό το παράλογο που ζούμε και δε θα το διαιωνίζουμε με την ανοχή μας.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Βλέπουμε με αυτό το ποίημα λοιπόν ποιο ήταν το μεγάλο δώρο του Μάικλ Τζάκσον στην ανθρωπότητα. Εκμεταλλευόμενος το ταλέντο του, όντας ενημερωμένος και προβληματισμένος πάνω σε καίρια θέματα της καθημερινότητας, ως ένας άλλος διανοούμενος, θέλησε να μας προβληματίσει πάνω σ’αυτά τα θέματα και το έκανε και με αυτό το ποίημα.

Ως MJacksonTruth, αυτή τη στιγμή νιώθω μέσα μου ένα διχασμό κι ένα σφίξιμο γιατί ξέρω πως όσοι μη τζακσονικοί διαβάσουν αυτό το κείμενο μπορεί να μη μείνουν στην ουσία του, θεωρώντας πως απλώς θέλω να μιλήσω πάλι για τον Τζάκσον. Θα το κάνουν αγνοώντας ότι, για παράδειγμα, ο Τζάκσον συκοφαντήθηκε και χτυπήθηκε ακριβώς γιατί είχε αυτή την ιδεολογία που εκφράζεται μέσα από το ποίημα κι ότι το Σύστημα τους έκανε να τον βλέπουν σαν εχθρό τους, ενώ ήταν φίλος τους κι ότι, ενώ ήταν και προβληματισμένος και εφάρμοζε στην πράξη τις ιδέες του, το Σύστημα τον επέβαλε ως παράξενο, ενώ ήταν ένας ακτιβιστής – διανοούμενος.

Ως MJacksonTruth, θεωρώ αυτό το ποίημα ένα διαμάντι  και δεν ξέρω αν αξίζει περισσότερο για την προβολή του Τζάκσον ή για την «εκμετάλλευσή» του στο μακρύ αγώνα που έχουμε να αλλάξουμε τον κόσμο (προφανώς εννοώ ως εργαλείο αφύπνισης). Νομίζω προτιμώ το δεύτερο, αυτή τη φορά θέλω να εκμεταλλευτώ τον Τζάκσον και να ενταχθεί στο πολύτιμο πνευματικό που υλικό που όλοι έχουμε ανάγκη ειδικά αυτές τις μέρες. Αναφέρομαι και στις γενικότερες συνθήκες του ακραίου καπιταλισμού και στις ειδικότερες της κρίσης.

Και να κρατήσουμε το μήνυμα: να σκεφτόμαστε όλοι σαν παιδιά και να αντισταθούμε στο παράλογο που μας κυβερνά.

Ελάτε και στο Facebook : https://www.facebook.com/MichaelJacksonTruth

Αναδημοσιεύστε το κείμενο αυτό με ενεργές λινκ που να οδηγεί στο MJacksonTruth

Πηγές
http://luben.tv/stream/63019
http://michaeljacksonmorethanamusician.weebly.com/the-poet.html
http://www.zoikonstantopoulou.gr/porismata
https://soshalkidiki.wordpress.com/%CE%B5%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C/
http://www.enallaktikos.gr/ar25417el-i-anaptyksi-irthe-stis-skoyries-fwto-prin-kai-meta.html
http://www.triklopodia.gr/nees-fotografies-portokali-nera-afti-eteria-vraveftike-gia-tin-perivallontiki-tis-evesthisia/
http://www.forkeratea.com/2013/04/blog-post_7306.html
http://tvxs.gr/news/kosmos/pos-oi-ipa-boithisan-stin-anodo-toy-isis-sti-syria-kai-irak
https://www.youtube.com/watch?v=pF3Z2S3fCE8
http://pitsirikos.net/wp-content/uploads/2015/04/DANEIA-ZHMIES-ANERGIA-MME.jpg
This entry was posted in προσωπικότητα, πλανήτης Γη and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 απαντήσεις στο Η ελληνική και παγκόσμια κρίση διαχρονικά μέσα από τα μάτια του Μάικλ Τζάκσον – το δώρο του, επίκαιρο όσο ποτέ…

  1. Παράθεμα: Τι πρέπει να γνωρίζει όποιος θέλει να μάθει ποιος είναι ο Μάικλ Τζάκσον; | The truth about Michael Jackson

  2. Παράθεμα: Πώς σχολίασε η κόρη του Μάικλ Τζάκσον το αποτέλεσμα των αμερικάνικων εκλογών 2016 και… | The truth about Michael Jackson

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s